Hopp til hovedinnhold
Nyhet

Vinnere av Forskerfrøprisen 2023

Årets to priser gikk til Ny-Krohnborg barnehage og Læringsverkstedet Isfjorden naturbarnehage.

Forskerfrøprisen

 

Fra larve til sommerfugl

Ny-Krohnborg barnehage vant prisen for de eldste barna. I prosjektet «Fra larve til sommerfugl» har barna fått følge utviklingen fra larve til sommerfugl. Larver ble tatt med inn og de fikk følge hele livssyklusen fra larve, via forpuppingen, til voksne sommerfugler.

Katarzyna Brenska fra Ny-Krohnborg barnehage barnehage mottok prisen for de yngste barna Katarzyna Brenska fra Ny-Krohnborg barnehage barnehage mottok prisen for de yngste barna

Juryen skriver: «Prosjektet får på en inspirerende måte fram de store mulighetene som ligger i arbeid med insekter i barnehagen, til felles utforsking, læring om sammenhenger i naturen, estetiske opplevelser og fortellinger. Prosjektet viser at et insektprosjekt ikke krever masse utstyr og planlegging, men at ved å ta tak i arter i nærmiljøet, bruke enkelt utsyr og skaffe seg kunnskap underveis kan man legge til rette for uforglemmelige opplevelser og naturglede».

 

Bokashi-prosjekt

Læringsverkstedet Isfjorden naturbarnehage vant prisen for de små barna. De hadde som mål å gjøre barna mer bevisste på hvordan vi bruker ressursene våre og hvorfor vi sorterer søppel. Dette resulterte i Bokashi-prosjektet hvor barna fikk være med på å følge prosessen fra matrester til jord. De fikk studere nedbrytning helt til det ble jord, og de brukte jorda etterpå til å så noen frø. 

Eldri Jordet fra Læringsverkstedet Isfjorden naturbarnehage mottok prisen for de eldste barna. Eldri Jordet fra Læringsverkstedet Isfjorden naturbarnehage mottok prisen for de eldste barna.

Juryen skriver: «prosjektet er inspirerende og flott, fordi det viser hvordan det kan jobbes med naturfag på en enkel og tilgjengelig måte i en hektisk barnehagehverdag. Prosjektet er veldig visuelt og konkret noe som egner seg veldig godt for arbeidet med de yngste i barnehagen. Dette prosjektet har en helhetlig prosessorientert tilnærming til hvorfor vi bør kildesortere, som er like relevant for både liten og stor.»