forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
Bruk av grubletegninger
Lærere og lærerutdannere kan bruke grubletegninger på mange ulike måter i mange ulike situasjoner.
De vanligste grunnene til å bruke dem er for å:
- gjøre elevenes forestillinger og forståelse mer eksplisitte
 - utfordre og utvikle elevenes forestillinger og forståelse
 - illustrere alternative synspunkter
 - stimulere til argumentasjon og diskusjoner
 - hjelpe elever til å stille sine egne spørsmål
 - ha et utgangspunkt for å starte undersøkelser
 - fremme deltakelse og forsterke motivasjon
 - anvende naturfaglige forklaringer i dagliglivets situasjoner
 - ha et middel for differensiering
 - fremme språkutvikling og forståelse
 - utvide og forsterke aktiviteter
 - oppsummere et emne
 - gi en aktivitet til hjemmearbeid
 - fremme naturfaglige aktiviteter i det offentlige rom
 
Grubletegningene er laget for å fremme forståelse. De presenterer alternative synspunkter som kanskje ikke har vært framme i diskusjoner tidligere, og de passer både for lærere og for elever. Lærere og studenter synes de er verdifulle for å forsterke og utvikle deres egen naturfagforståelse, ved blant annet å stille spørsmål som de ikke hadde tenkt at de ville vurdere å tenke over. Derfor vil grubletegninger ikke bare avdekke hverdagsforestillinger og usikkerhet som elever har, men de kan bli brukt som et verktøy for å identifisere egne hverdagsforestillinger. Som et ledd i forberedelsene til undervisningen kan lærere bruke grubletegninger til å tenke gjennom sin egen forståelse.