Våren i Norge

Norge er langstrakt og våren kommer til forskjellig tid. Det er forskjell mellom nord og sør, og det er forskjell på kyst, innlandet og fjellet. Følg våren med denne filmserien som vi publiserer våren 2022. Det er Asbjørn M. Hov ved Naturfagsenteret som med jevne mellomrom ringer opp Inger Wallem Krempig som jobber ved UiT norges arktiske universitet, campus Alta. 

Hvitveis2

 

 

Våren kommer, men litt ulikt ut fra hvor du bor.

 

OsloAlta Vi skulle selvsagt ringt opp mange mennesker rundt om i Norge for å høre hvor langt våren har kommet der, men vi tenkte vi skulle starte med å vise forskjellen på nord og sør.

Inger Wallem Krempig bor i Alta. Det er en kommune som ligger i Troms og Finnmark fylke (tidligere i Finnmark, og snart Finnmark igjen), og har rundt 20.000 innbyggere. Kommunesenteret heter Alta og fikk bystatus i 2001. Alta by ligger nesten på den 70. breddegrad, ligger 23 grader øst og ved kysten.

Asbjørn M. Hov bor 50 km utenfor Oslo, i Nes kommune i Viken fylke (tidligere Akershus, og snart Akershus igjen), som har rundt 22.000 innbyggere. Kommunesenteret heter Årnes, ligger i et innlandsklima og 130moh. Årnes ligger på den 60. breddegrad og 11 grader øst. Asbjørn kommer også til å befinne seg en del i Oslo hvor han jobber. Der er det et kystklima og Oslo ligger like sør for den 60. breddegrad og 10,7 grader øst.

Norge er langt. Det er ca 2500km fra sørligste til nordligste punkt, og det er 1850km å kjøre fra Oslo til Alta. Norges landareal heller også østover, slik at Nordland, Troms og Finnmark ligger øst for Oslo.

Hva kan vi forvente av forskjeller?

Har du sett 71° Nord? Programmet har navnet etter det nordligste punktet i Norge - Nordkapp, som ligger 71 breddegrader nord. Lindesnes ligger på ca den 58. breddegrad. Det vil si at Norge strekker seg over 13 breddegrader. Den enkleste måten å illustrere forskjeller, er å se på temperatur. Gjennomsnittlig temperatur synker jo lenger nord du kommer, selv om det er en del variasjoner. La oss illustrere dette med noen temperaturer fra ulike steder i Norge. Under ser dere temperaturmålinger for 2021 for Lindesnes, Oslo, Årnes, Trondheim, Alta og Nordkapp.

Temperaturdiagram 2021

  Temperaturtabell 2021

 Legg merke til at gjennomsnittstemperaturen gjennom året synker jo lenger nord du kommer. Går vi på høyeste og laveste temperatur, er det ikke så stor variasjon. 

Innlandet vs. kysten

Alle stedene bort sett fra Årnes ligger ved kysten, enten mot åpent hav, eller ved en fjord. Hvis vi sammenligner Oslo og Årnes, ser vi forskjell på kystklima og innlandsklima. Det er bare 50km mellom dem, men forskjellene er tydelige. Dette blir mest tydelig om vinteren, men snittemperaturen er lavere i innlandet enn ute ved kysten. Om vinteren er det ofte kaldere og tørrere luft på Årnes (innlandet), mens det ikke blir så kaldt i Oslo. Havet er den store faktoren her, hvor den fungerer som en buffer for kulda. Det varme havvannet varmer også opp lufta. Derfor blir det litt mildere langs kysten.

Den siste effekten får vi ved å gå opp i høyden. Jo høyere du kommer, jo kaldere blir det. Som en tommelfingerregel, kan vi si at temperaturen faller med 1 grad pr 100 høydemeter. 

 

Vårens filmer

Her legger vi ut filmene når de er klare utover våren 2022. Inger og Asbjørn ringes når det er noen nye tegn til vår i sør eller nord. Det blir spennende å se på forskjellene i tid for når de første blomstene kommer, trekkfuglene og løvsprett, mm.

 

Episode 1 - Introduksjon - 4. mars 2022

Asbjørn introduserer konseptet med Våren i Norge og ringer Inger for første gang. Vi snakker om hva vi definerer som vårmåned, om fugler og om været.

 

 

 

Episode 2 - Trekkfugler og daglengde

Inger og Asbjørn ønsker Tjelden velkommen i både sør og nord. En ivrig sanger, sanglerka, har kommet til jordbruks- og kulturlandskapet på Østlandet. Det er en av de første trekkfuglene. Utviklingen av døgndlengde i nord og sør er også et viktig tema. Det er vårjevndøgn.

 

 

Våren i Norge - slik den så ut 2. april 2022 

En kort film som viser hvordan våren var 2. april fra Halden og Stavanger i sør til Finnmarksvidda i nord.

 

 

 

Episode 3 - Gåsunger, fugler og kaldt vær i hele landet

Inger og Asbjørn snakker om det kalde været som har preget april. Flere fugler har kommet i både nord og sør, og flere og flere blomster kommer også frem. Det har også kommet gåsunger i Alta. 

 

 

Episode 4 - April med store kontraster og store forskjeller i landet vårt

April har bydd på temperaturer fra -8 til 16 grader hos Asbjørn og Inger har fått besøk av våren opptil flere ganger, men også mye snø. Hør om kontrastene, plantene og dyrelivet.

 

Episode 5 - Midnattsol og snøsmelting i nord - Nesten sommer i sør.

Denne episoden er spilt inn kl 2230 på kvelden 19.mai. I sør står Asbjørn i skumringen og snart blir det mørkt, men i Alta bader Inger i midnattsol! Kontrastene er fortsatt store. Mens Asbjørn har klipt plenen og bladene har kommet ut på trærne, venter de fortsatt på at snøen smelter i Alta. Men vårtegnene er mange!

 

Episoide 6 - Sommeren har kommet!

Vi ønsker alle god sommer med denne episoden som viser sommeren i nord og sør. På kort tid har Alta tatt igjen Oslo, og Inger kan sitte i en nydelig blomstereng. Men temperaturen varierer veldig, fra godt over 20 grader til under 10. I sør har den tørre våren gått over i en sommer som ikke har vært veldig varm enda, og det har heldigvis regnet en del. God sommer alle sammen!

 

 

 

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring
  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever og utforsker naturen og naturens mangfold

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen 
  • utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna