Overraskende isprosjekt i barnehagen

«Se hva som skjer» – Jeg ville få noen til å smile. Jeg ville få noen til å undre seg. Jeg ville jobbe med is. Jeg ville jobbe i hemmelighet. Jeg ville ikke forurense. Hva ville skje hvis jeg startet en kreativ prosess med åpen ende og lot intuisjonen og inspirasjonen min bestemme fremdriften? Jeg startet ved å fylle ballonger med vann og å legge dem i fryseren. Student Kirsti Alnes forteller her om sitt prosjekt.

iskule-blad

 Før du leser videre, foreslår jeg at du bruker 5 minutter og 40 sekunder på å se hva som skjedde:

FORSTYRRELSER – KRAFTEN I DET UVENTEDE

Gjennom livet lærer vi hvordan vi skal oppføre oss på forskjellige steder. På lekeplassen kan du løpe, rope og leke med alle tingene du finner. På et museum går du langsomt, holder respektfull avstand til gjenstandene som er utstilt og studerer dem med øynene.

Som voksne i barnehagen synes jeg vi skal skape overraskende øyeblikk og ting som barn kan undre seg over. Ved å plassere isskulpturer i barnehagens uteområde i hemmelighet, skapte jeg slike øyeblikk – forstyrret den normale måten å bruke barnehagens uteområde på.

DET TAR TID Å SKAFFE SEG KUNNSKAP 

Jeg satte ut skulpturene hver torsdag morgen. Noen voksne hadde lagt merke til denne rytmen. En av hensiktene med å sette ut isskulpturer flere ganger, var å gi barna mulighet til å få førstehåndserfaringer med vannets overgang fra is til vann.
Barnehagenes personale hadde muligheten til å styrke læringsprosessene ved å initiere refleksjonsprosesser med barna. Ved å vise interesse for fenomener eller konkreter i naturen – som is – kan vi voksne henlede barnas oppmerksomhet på fenomenet. Gjennom å vise barna hvilke muligheter som bor i materialet eller fenomenet, øker sannsynligheten for at barn finner det  interessant.

AVSLØRT ISDAME

Etter å ha jobbet i hemmelighet i 5 uker, bad jeg barn, ansatte og foreldre i barnehagene om å fortelle meg hvordan Ismysteriet hadde påvirket dem.

Alle barnehagene hadde i større og mindre grad snakket sammen blant barn, personale og foreldre om hvem som hadde satt ut isskulpturer og hvorfor. Noen barn diskuterte hvor de ville reist med isbåten. Andre lurte på hvordan kulene var blitt så runde.

Noen 1-3-åringer hadde observert skulpturene stille og alvorlig sammen med de ansatte. Når toppen av en skulptur falt ned, var de veldig opptatt av at den skulle repareres igjen, og fikk de voksne til å hjelpe seg med det mange ganger. En annen gruppe 1-3-åringer var mest opptatt av skulpturen av mange kuler, kanskje fordi noen av ballene var så små at det var lett å studere dem med hendene og øynene?

Noen 3-4-åringer ønsket å bygge isskulpturer selv. De hadde fylt ballonger og plastglass med vann og satt i fryseren. De fylte også tomme melkekartonger og satte dem ute i skuret mens de ventet på stabil frost.

Foreldre i Åkebakke barnehage kontaktet lokalavisa og lokal-TV og dermed var det kjent at det var et Ismysterium i Åkebakke barnehage. Østlandets Blad skrev senere at «Du kan vise varme med en gave av is».

BYGG MED IS

Jeg hadde lyst til å gjøre noe sammen med barn, så jeg avtalte å besøke Åkebakke barnehage for å bygge med is. Personalet fortalte barna at jeg skulle komme. Sammen fylte de noen former med vann og satte dem i fryseren. Jeg frøs mange isklosser i forskjellige former og størrelser i fryserne mine hjemme.

FØLG BARNAS INTERESSE

Det å følge min egen idé, intuisjon nysgjerrighet var gøy. Isprosjektet tok masse tid fikk meg til å stå ubehagelig tidlig opp om morgenen. Men det føltes ikke som jobb, det var bare moro! Ved å ta tak i barnehage-barnas initiativ, tror jeg at mange kan få like gode opplevelser som jeg fikk. Ved å følge barnas interesser, får vi anledning til å undersøke, oppleve og lære en masse sammen.

SETT VERDEN LITT PÅ HODET

Jeg anbefaler alle å lage overraskende situasjoner for barna som inspirasjon til fundering og utforsking. Det kan være å grave et digert hull i sandkassa, så karse eller gress i et spennende mønster på et brett med jord, sende et brev med posten til barna på avdelingen med et skattekart.

PRAKTISKE TIPS OM IS 

  • Du kan fryse is-byggeklosser i mange forskjellige beholdere: melkekartonger, brødformer, ballonger, yoghurtbeger, plastbokser, kakeformer, engangsglass i hardplast, engangshansker og forskjellige bøtter.
  • Is tar større plass enn vann, så det er lurt å ikke fylle beholderen helt opp til kanten. Det gjelder spesielt ballonger. Noen plastbeholdere sprekker når du fryser is i dem. Ikke bruk glass, fordi glass knuser hvis du fryser is i det.
  • Tenk hygiene hvis du skal fryse is i fryser som brukes til mat.
  • Det tar en eller to dager før en litt stor beholder med vann fryser til is.
  • Isen fryser raskest der beholderen ikke er i kontakt med annet enn fri luft. Bakken og snø isolerer.
  • Det er lurt å bruke hansker eller votter når du tar på isen mens den er i fryseren og en stund etter at dere har tatt den ut av fryseren. Dette er for å unngå forfrysninger. Ullvotter setter seg fast i isen.
  • Hvordan lage islykt i bøtte eller islykt med to bøtter inni hverandre
  • Husk å holde fast i ballonghalsen når den er på vannkrana. Det ble veldig mye vann å tørke opp da en ballong løsna.
  • Den singlende lyden av is som knuser er lyden av at jeg løsner løvtynne isflak som har dannet seg inni en ballong som ikke er gjennomfrossen. Tatt opp på en MacBook Pro.
  • Is er veldig vakkert. Jeg foretrekker å ikke tilsette fargestoffer, for da synes jeg man ser de vakre mønstrene i isen best.

 

 

 

Er bakgrunnsstoff for