Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Hva skjer når vann fryser?

Det at vann kan bli is er fascinerende for både store og små. Det å kunne oppleve og undersøke dette er aktuelt for alle aldersgrupper i barnehagen. Alt fra det å sanse varme, kulde, vann og is som små til det å trekke det videre til refleksjon og ideer om hvorfor dette skjer. Her er en fin aktivitet der barna skal observere overgangen mellom væske og fast stoff.

Vann istapper

Fyll en plastflaske, glassflaske eller et glass med lokk helt fullt med farget vann og skru på korken/lokket. Legg det i en boks med pose over, for å unngå søl i fryseren. Ta fram flaska eller glasset etter 1–2 døgn.

En alternativ framgangsmåte er å fylle en flaske 3/4 full med vann og markere med strek hvor vannivået er før og etter frysing.

Prøv også forsøket motsatt vei. Tin en flaske med frosset vann og se hva som skjer med vannivået før og etter tining. Prøv å forklare hva som har skjedd.

Vann frossen cola

 

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal:

  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
  • utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna

 

Materialer og utstyr

  • glassflaske eller plastflaske
  • boks
  • fryser
  • vann
  • konditorfarge