forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 1: Genetisk kode
I denne økta presenteres oppdraget som skal skape læringsbehov og en engasjerende ramme for elevene gjennom hele opplegget. Bloggeren Genja lurer på om ho skal ta en gentest for å finne ut om ho har et bestemt sprintergen. Elevene skal svare Genja med å oppklare faglige feil om hva et gen egentlig er. Gjennom økta skal elevene bygge forklaringer om og tolke hva et gen er.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- forklare hva et gen er
- forklare sammenhengen mellom gener og proteiner
Tidsbruk
| Presentere oppdrag i plenum | 5–10 minutt |
| Hva er egentlig et gen? (plenum + Viten) | 30–40 minutt |
| Kommenter på bloggen (Viten) | 15–20 minutt |
| Oppsummering i plenum | 10–20 minutt |
| TOTALT | 60–90 minutt |