forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
        
             Forsøk og praktisk arbeid
        
      
              Tidsbruk
      - 30
 
2C. Dramatiser hvordan prikkene blir til
Et rollespill om prikkenes tilblivelse.
For å modellere hvordan prikkene blir til når lavaen størkner, kan man bruke dramatisering. Si til elevene: Nå skal vi lage en annen slags modell av hvordan en prikkete stein blir til.
- Kle en voksen (eller en elev) i det mørke stoffet.
 - Gi alle elevene 3–4 runde post it-lapper i forskjellige farger.
 - Den voksne beveger seg inni stoffet for å illustrere at den forestiller en flytende lavaklump.
 - Når lavaen kjølner, begynner den å størkne og bevegelsene blir mindre. Elevene setter på post-it lappene. De skal illustrere mineralene som begynner å vokse i den avkjølende lavaen.
 - Jo kaldere lavaen blir, jo mindre bevegelig er den og jo flere prikker får den.
 - Til slutt er den helt stille (fast) og full av prikker med mange farger.
 - Den har blitt en prikkete, magmatisk bergart.
 
Spør elevene: Hvordan ligner denne modellen på den modellen vi lagde med stearinlyset? [Varmt materiale som er flytende blir fast når det størkner – mineralene vokser så lenge det er varmt nok og plass nok. Når lava størkner, slutter mineralene å vokse og blir til bergarten.]
Materialer og utstyr
- Et stort, mørkt stoff (dynetrekk, laken, nervøs fløyel)
 - 3–4 runde post-it lapper til hver elever i forskjellige farger (klipp evt. til noen firkantede)