forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10 minutter
8A. Dramatiser strømkilde og motstand i en krets
Ark 2 i PowerPoint. Del ut lærlingheftene. La elevene reflektere over forrige økt med en skriv-par-del til spørsmål 7a og 7b på side 25:
- Hva skjer med elektronene i en lukket elektrisk krets? [De beveger seg fra strømkilden (batteriet eller stikkontakten), gjennom ledningen til lyspæra, gjennom lyspæra og gjennom ledningen tilbake til strømkilden.]
- Hva skjer med elektronene hvis vi bryter kretsen? [Elektronene vil ikke ha en sammenhengende vei å bevege seg på for å komme fra den ene siden av batteriet til den andre. De stopper opp og kommer seg ikke videre.]
Tips til underveisvurdering
Ark 3 i PowerPoint. Si at i denne økta skal dere se nærmere på strømkilden og motstanden i en elektrisk krets, og snake om sikkerhet rundt elektrisk strøm. Dere skal også finne ut hva som er funksjonen til en bryter, og hvordan den virker.
Ark 4 i PowerPoint. Si: «En elektrisk krets har en strømkilde, som enten er et batteri eller en stikkontakt. Hva tror dere er funksjonen til strømkilden?» Ta imot flere svar uten å bekrefte eller korrigere. Si at dette skal dere undersøke nærmere nå. Si at dere også skal undersøke motstand i en elektrisk krets.
Ark 5 i PowerPoint. Be elevene stille seg i ring. Nøst ut en snor i ringen. La hver elev holde snora løst mellom tommel og pekefinger. Knyt sammen snora så den danner en sirkel.
- Strømkilde. Si: «Vi skal dramatisere strømkilden i en elektrisk krets. Hendene deres forestiller ledningen. Snora forestiller strømmen.» Dra forsiktig i snora slik at den beveger seg gjennom hendene til elevene som holder løst i den. Si: «Jeg er strømkilden, enten et batteri eller en stikkontakt. Strømkilden får strømmen til å gå i den elektriske kretsen. Den skyver og drar på elektronene slik at de beveger seg rundt i kretsen.»
La flere av elevene etter tur få være strømkilden og dra tråden rundt i kretsen. Spør: «Hva skjer hvis ingen av oss er en strømkilde?» [Da går det ikke strøm i kretsen.]
- Motstand. Fortsett å holde snora i ring, og si at nå skal dere dramatisere motstand i den elektriske kretsen. Be en elev være strømkilde og dra forsiktig i snora så den beveger seg rundt. Fortell at du er motstanden i kretsen, og at du holder litt strammere rundt tråden, slik at det blir tyngre for strømkilden å dra tråden rundt. Spør: «Kjenner dere at motstanden gjør det tyngre for tråden å bevege seg?» Fortell at det blir varmt inni hånda til deg som er motstanden og som holder litt hardere rundt tråden. Si: «Det samme skjer i en elektrisk krets. Motstanden gjør det tyngre for strømmen å bevege seg rundt.» Om dere har tid kan du la noen av elevene være motstanden.
Påpek at dere nå har sett på hvordan strømkilden og motstanden virker i en elektrisk krets.
Ark 6 i PowerPoint. Minn om de fire hovedfunksjonene for strøm. Si: «Det er motstanden i den elektriske kretsen til en ovn gjør at ovnen blir varm. Det er motstanden i kretsen til ei lampe gjør at lampa lyser.» Spør om noen av elevene har eksempler på andre gjenstander som bruker strøm, og hva som skjer med gjenstanden når strømmen i den elektriske kretsen til gjenstanden møter motstand i kretsen.
Ark 7 i PowerPoint. Spør: «Hva fant vi ut at er funksjonen til strømkilden i den elektriske kretsen?» [Få det til å gå strøm ved å skyve og dra på elektronene slik at de beveger seg rundt i kretsen.] Les følgende nøkkelsetning høyt og heng den på begrepsveggen.
Be elevene notere nøkkelsetningen på side 3 i lærlingheftet, i rute 6.