forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
- 60 minutter
 
4B. Gjennomfør fotojakten (ute)
Del ut utstyr. Hver gruppe skal ha:
- et kamera
 - et utskrevet kart over skolens nærmiljø
 - en penn
 - artskort
 - arket med de fire spørsmålene
 
Fotojakten foregår ved elevgruppene leter etter artene som kommunen ba om hjelp til å finne (eller arter du har bestemt deg for).
Forklar hva de skal gjøre. Still gjerne elevene i en sirkel når du gir informasjon: Når dere finner artene setter dere kryss på kartet. Hvis det er mange eksemplarer på et sted, holder det med ett kryss. Ta et oversiktsbilde av området samt noen nærbilder av arten. Få med artskortet på bildet, og se om den ligner på den dere tror det er.
Be elevene se på spørsmålene på arket. Husk å notere nøye på arket for senere skal vi legge inn funnene våre på datamaskinen. Merk dere at dere skal telle hvor mange eksemplarer det finnes på området. Er det for mange for å telle må dere estimere.
Vis elevene hvor området er avgrenset til.
Oppsummer. Still spørsmål til hver gruppe etter hvert som de blir ferdige:
- Hva fant dere?
 - Hvor fant dere den?
 - Hva var problemet med at den var der?
 - Hva kan gjøres for å bekjempe/begrense den?
 - Hvordan telte/estimerte dere?
 
osv.