forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
            
                 Undervisningsopplegg
                        
        
        Passer for
      - barnetrinn 5-7
 - ungdomstrinn 8-10
 
Fuglebolig
Det er boligmangel også blant fugler. Svarthvit fluesnapper kommer til Norge fra Vest-Afrika, men ofte så sent på våren at det er vanskelig å finne bolig. Spurv er sosial og bor gjerne sammen med andre. Fugler har bestemte krav til sine boliger. Med utgangspunkt i boligannonsen fra ulike fugler skal dere lage en moderne, kreativ og annerledes bolig.
Boligannonsen fungerer som en kravspesifikasjon for boligen. Undervisningsopplegget gir mulighet for å arbeide med ulike materialer, ulike sammenføyningsteknikker, ulike typer bærende konstruksjoner og ulike arkitektoniske perioder. Elevene arbeider med idéutvikling, plantegninger og størrelsesforhold. 
 
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
- 
            
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Teknologi (KE68)
 
Kompetansemål
- 
                      
4. trinn
- designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon (KM798)
 
 - 
                      
7. trinn
- designe og lage et produkt basert på brukerbehov (KM774)
 
 
 - 
            
Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02)
Kompetansemål
- 
                      
4. trinn
- bruke håndverktøy og sammenføyningsteknikker i tre, leire og tekstil på en miljøbevisst og trygg måte (KM1818)
 - samtale om bruk, funksjon og materialvalg i ulike bygninger og lage skisser med forslag til ny arkitektur (KM1821)
 
 - 
                      
7. trinn
- bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte (KM1808)
 - bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner (KM1806)
 - designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt (KM1795)
 
 - 
                      
10. trinn
- visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy (KM1800)
 
 
 - 
                      
 
Grunnleggende ferdigheter
- Å kunne skrive (GF2)
 - Å kunne lese (GF3)
 - Å kunne regne (GF4)