forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
            
                 Undervisningsopplegg
                        
        
        Tidsbruk
      - 60 minutter
 
Økt 1: Livets utvikling på en snor
Elevene sorterer bilder av levende organismer, og plasserer dem i rekkefølge slik de tror livet på jorda har utviklet seg. Elevene blir kjent med evolusjonens perspektiver gjennom en tidslinje i klasserommet, der bildene til slutt settes inn i rekkefølge etter når organismen oppsto.
I denne økten skal elevene
- beskrive livets utvikling på jorda
 - sortere organismer etter når de oppsto på jorda
 - fortelle at arter utvikler seg over lang tid
 - fortelle at mennesker har kommet ganske nylig i jordas historie
 
Tidsbruk
| Anslått tidsbruk | |
| 1A. Hva er en paleontolog? | 5 minutter | 
| 1B. Sorter bildene | 20 minutter | 
| 1C. Det første livet (3 milliarder år siden) | 5 minutter | 
| 1D. Trilobittenes tidsalder (540 millioner år siden) | 5 minutter | 
| 1E. Fiskenes tidsalder (400 millioner år siden) | 5 minutter | 
| 1F. Myrenes tidsalder (350 millioner år siden) | 5 minutter | 
| 1G. De glemte monstrenes tidsalder (300 millioner år siden) | 5 minutter | 
| 1H. Dinosaurenes tidsalder (250 millioner år siden) | 5 minutter | 
| 1I. Pattedyrenes tidsalder (65 millioner år siden) | 5 minutter | 
| TOTALT | 60 minutter |