Forsøk og praktisk arbeid

Islykt

Her kan du lage store og små islykter med ulike former. Aktiviteten passer fint når dere jobber med vann, frysing og tining.

Venn Islykter

Store islykter i bøtte

De flotteste og enkleste islyktene lager dere ved å bruke vaskebøtter (alle slags bøtter og kar kan selvfølgelig brukes fra små lekebøtter til en bakebolle). Fyll bøtta nesten full med vann og sett den ute natten over når det er kuldegrader. Ta inn bøtta i 10-30 minutter eller dusj den med varmt vann og snu den opp ned slik at isen kommer ut. Med en hammer eller noe lignende slår dere hull i isen i bunnen, slik at vannet som ikke har frosset renner ut. Lykta er nå ferdig til bruk. Dere kan finpusse med hammer/varmt vann, men det er sjelden nødvendig. Med lys i skinner lykta vakrere enn noen lykt du kan kjøpe med penger. En morsom variant kan være å sette en mindre bøtte oppi den store. Legg i kongler, rognebær, epler eller annet som kan fryse sammen med vannet. 

Små islykter laget i kopper

Ta plastkopper eller melkekartonger og fyll dem nesten fulle med vann. Legg i perler, barnåler eller annen pynt. Sett koppene ute, hvis det er kuldegrader, eller i fryseboksen. Når mesteparten av vannet er frosset, setter du koppene i romtemperatur i ca. 1 minutt. Hell ut isklumpene og kakk et hull i den ene enden. Nå har du fått fine telysholdere. Sett telys inni og tenn på. Bruk mange kopper/bokser og lag isblokker i disse. Bruk isblokkene til å bygge opp en konstruksjon som du kan sette telys inni.

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring.
  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever og utforsker naturen og naturens mangfold
  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen

 

Materialer og utstyr

  • Bøtter
  • Plastkopper, yoghurtbeger eller melkekartonger
  • Telys