Forsøk og praktisk arbeid

Tidsbruk

  • 1-2 timer

Hjulvispen har krefter

I denne aktiviteten lærer barna om krefter, og de blir presentert for en del begreper rundt dette.

 

Hjulvisp2

Vi starter aktiviteten med å stå rundt et bord. Barna får hver sin glasskål. Vi tar enten eggehviter og sukker, eller egg og sukker i skålene. Vi tar fram hjulvispene og barna begynner å piske. Vi snakker om det som skjer og barna får erfare at de blir trøtte i armene av å få hjulvispen til å gå rundt og rundt. Midt i prosessen må de ofte bytte på å piske, dette var jammen meg tungt! Når miksmasteren kommer fram går det lettere, den har jo egen motor inni seg. Nå blir det fart på det, eggehviten eller eggedosisen er ferdig på 1-2-3! Vi snakker om hvor lett det er å piske egg og sukker når vi får hjelp av motoren.

Høydepunktet er selvfølgelig når det er tid for å smake på eggedosisen eller snu skåla med den stive eggehviten. Høydepunktet er selvfølgelig når det er tid for å smake på eggedosisen eller snu skåla med den stive eggehviten.

 

Tips

Del barna inn i små grupper for å kunne snakka med hver enkelt om hva som skjer. Presenter de for ulike begreper. Sørge for at de slipper å vente lenge på tur og for å holde interessen oppe. Ha alt utstyret klart.

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna

 

Materialer og utstyr

  • Hjulvisp
  • Miksmaster
  • Egg
  • Sukker
  • Glasskåler
  • Skjeer