Forsøk og praktisk arbeid

Farging av ullgarn

I denne aktiviteten lærer barna at noen lav-, sopp- og plantearter gir farge til ullgarn når de kokes sammen.

Farget_ull-637x320

I denne aktiviteten lærer barna at noen lav-, sopp- og plantearter gir farge til ullgarn når de kokes sammen. De erfarer også at fargen på garnet ikke er lik fargen på plantematerialet som brukes. De får kjennskap til hvordan mennesker i tidligere tider farget klær og tekstiler. 

Forberedelser

Del opp garnet i mindre hesper. Bind løst rundt hespen med bomullstråd på fire steder som vist på bildet, og lag to løkker med lange ender som kan festes til håndtakene på kjelen. Bomullstråden farges ikke like mye og gjør det lett å finne tråden etter farging. 

Beising og farging

Løs opp 16 gram alun i en liter varmt vann og rør til alunet er oppløst. Tilsett 4 liter vann og legg oppi plantematerialet. Varm opp til 90 °C og kok fargesuppen i en time. Sil fargeløsningen gjennom et dørslag og over i en annen kjele. Avkjøl løsningen til 40 °C og legg i garnet. La garnet ligge en time. Skyll deretter garnet godt. Heng opp hespen og la den tørke. 

Forslag til hva garnet kan brukes til

Lag en naturvev ute i skogen eller en mindre variant inne (trollvev). Garn og ull kan brukes til å lage vakre bilder på naturvev, vi kan bruke garnet til å strikke et dokketeppe eller vi kan tove kyllinger.
Det er lurt å borre hull i stokken/pinnene for å tre renningen i gjennom. Da er det stødig og godt å veve for barn. Renningen trenger ikke være tett. Alternativ: Slå inn små spiker eller sag spor og heng gjerne opp veven når barnet vever.

Praktiske tips

Framgangsmåten som er beskrevet er enkel. Det blir et bedre resultat om garnet beises før dere lager fargesuppen. Garnet blir matt hvis det utsettes for raske endringer i temperatur. Lager dere garn med mange forskjellige farger, kan dere lage ark med fargeprøver. Bilde av planten kan stå på samme ark.

Det er en god regel å ha egne plantefargingskjeler. Da får verken eventuelle giftige planter eller dårlig rengjøring uønskede konsekvenser. Plantefarging egner seg godt til utedager i barnehagen. Utendørs er det praktisk med en jerngryte over bålet. Da kan jernet virke som beis og endre fargen. Det går an å farge litt garn i stormkjøkken, men da kan vi ikke bruke beis fordi aluminiumet ikke tåler beisemidlet, det tæres opp. Bruker dere lav som fargestoff, er beising unødvendig. Fargesuppen kan også brukes til å farge papir. Legg for eksempel makulert papir i vann i et døgn, riv det i mindre biter eller kjør det i hurtigmikser. Bland det med fargesuppen og lag papir ved å bruke myggnetting av metall i en ramme, som papirsuppen siles igjennom.

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever og utforsker naturen og naturens mangfold
  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen

 

Materialer og utstyr

  • Diverse plantematerialer,bark, sopp eller lav
  • Ubleket vasket ullgarn
  • Bomullshyssing eller bomullsgarn
  • Kjeler av rustfritt stål eller jerngryte
  • Litermål
  • Stort dørslag
  • Rørepinne
  • Saks
  • Vekt
  • Termometer (1-100 grader)
  • Alun (beisemiddel)
  • Vaskemiddel for ull