Hopp til hovedinnhold

Fra regn til lys – nesten som en tryllekunst

At regn kan bli til lys er nesten som en tryllekunst. At vi nå «tryller» hele tiden i Brakamoen Barnehage SA synes både barn og voksne er spennende. Barnehagen har fått sitt eget kraftverk.

RegnLysSortering-490

 

Brakamoen Barnehage har fått sitt eget kraftverk. De har en monter (3 m x 1,5 m x 1 m) av Sauda i miniatyr i barnehagen; demning i fjellet, to rørgater ned fra fjellet til to turbiner i Stasjon 1 (kraftstasjonen), fabrikken ved sjøen, høyspentmaster fra kraftverket og hus med lys inni.

 

Bakgrunnen for prosjektet

Vi bor i Sauda, en liten kommune helt nord i Rogaland. Bygda ligger innerst i Saudafjorden og er omkransa av høye fjell. Vi er en kraftkommune med vannkraft og kraftkrevende industri. I Sauda har vi mye vær, og barna i Brakamoen Barnehage SA er godt kjent med det våte elementet. Vi opplever at vann er noe som opptar og interesserer, barna undrer seg.

 

RegnLysKraftverk1

 

Et lys blir tent

«Tenk at vi kan lage lys av vann». Dette utsagnet gav liv til ideen om et prosjekt der energi og vannkraft skulle være temaet. I barnehagen vår tar vi jevnlig førskolegruppa med oss på ulike bedriftsbesøk, og det var etter et slikt besøk på Statkraft at det hele
startet. Vi opplevde at barna undret seg over vannets kretsløp og at vannets energi kunne bli til lys. Barnas undring ønsket vi å ta på alvor! En far i barnehagen tegnet et utkast til en modell med vannkraft som tema. Ideen var klar, men vi så fort at våre kunnskaper om vannkraft ikke strekte seg ut over det ordinære. Utkastet tok vi derfor med oss ned til Sauda videregående skole, for et mulig samarbeid. Her ble vi møtt av engasjerte lærere og en positiv rektor, som likte ideen vår og ville være med på prosjektet.

 

Lokal hjelp

Det ble dannet en prosjektgruppe som består av lærere fra Sauda videregående skole, en representant fra Ryfylke Bygg, en pedagogisk leder og styrer fra barnehagen vår. Prosjektgruppa har brukt god tid på planleggingsfasen. Det var mange løse tråder, ideer og forslag som skulle samles til en grovskisse, før det praktiske arbeidet kunne starte. For å gi barna en forståelse av nærmiljøet, vannets kretsløp, vannkraft og bærekraftig utvikling, ble det et naturlig ønske for oss at modellen skulle vise Sauda i miniatyrformat. I prosjektgruppa utviklet dermed modellen seg til en monter på 3 m x 1,5 m x 1 m. Ryfylke Bygg fikk ansvaret med å bygge monteren. Bartec Technor laget bassengene som forestiller demningen og sjøen. Fra Eramet har vi fått ulike rørkomponenter (vannstokk,
ventiler, stoppekran og andre diverse rørdeler). Alf Ottar Hillestad ved Br. Selvik har laget fabrikken som skal plasseres inne i monteren. Statkraft har vært positive til prosjektet helt fra starten av og sponset oss med 20 000 kr. Sauda videregående skole har stilt
med to lærere, som har brukt prosjektet vårt i undervisningen sin. Elektroklassen har hatt ansvaret for all elektronikk, mens TIPklassen (teknikk og industriell produksjon) har hatt ansvaret for all teknikk.

 

"Learning by doing"

Parallelt med denne prosessen i prosjektgruppa har vi i barnehagen gitt barna kunnskaper om nærmiljøet, vannets kretsløp, vannkraft og bærekraftig utvikling. Barna har lekt med vann, inne og ute. Vi har gjort ulike forsøk med vann, blant annet testet vannets overflatehinne, utforsket vannets tre aggregattilstander (fast form/is – væske/vann – gass/damp) og utforsket vannets tetthet i forhold til andre gjenstander (flyting og synking). Vi har vært på turer i nærmiljøet og sett på bekker og elever, bygd demninger og ledet vann. Vi har vært på ulike bedriftsbesøk og blant annet sett på hvordan strøm blir til. Turbinhjulet er blitt utforsket på mange ulike måter. Barna har laget egne turbinhjul, studert og klatret på turbinhjul som vi har stående i sentrum. Vi har sett på rørgater og strømmaster, og barna har laget sine egne master som står inni
monteren.

 

Barna har undersøkt vann i nærmiljøet, vannets kretsløp, vannkraft og bærekraftig utvikling. Barna har undersøkt vann i nærmiljøet, vannets kretsløp, vannkraft og bærekraftig utvikling.

 

Forskningsdager

Erfaringer har vist oss at barns nysgjerrighet, kreativitet, vitebegjær og lærelyst stimuleres blant annet av å få ny kunnskap, gjøre seg erfaringer og gode opplevelser. Derfor har vi nå innført forskningsdager samtidig som vi holder fast ved arbeidsformen prosjekt og prosjektperiodene. Prosjektperiodene er på ca 3 månederog hele barnehagen har det samme tema. Vi har bevisst valgt å bruke god tid på hvert prosjekt. Blant de positive erfaringene er at engasjementet blant personalet er blitt større og vi har økt oppmerksomhet på fagområdene. I oppstarten av et prosjekt har vi felles ideutveksling blant alle avdelingene. Den faglige bevisstheten har økt. Vår opplevelse er at prosjektarbeid gir økt medvirkning for både barn og ansatte. Noe som igjen gir økt læring, i mange tilfeller både hos barn og voksne. Mot slutten av hver prosjektperiode prøver vi å lage små enkle digitale fortellinger sammen med barna. Dette ser vi gir god språktrening og stor mestringsopplevelse. Å bygge gode relasjoner i mindre grupper er verdifullt for store og små. For å få til dette har vi blant annet innført forskningsdager. På forskingsdagene er det mindre grupper som sammen med voksne forsker og undrer seg sammen over et enkelt tema. Voksne som våger å være i flytsonen sammen med barna formidler entusiasme, nysgjerrighet, undring og kreativitet. Både barn og voksen opplever stolthet og har eierforhold til prosjektene.

 

Barna lager en kunstig bekk. Barna lager en kunstig bekk.

 

Sauda i lite format

Da «skallet» til monteren stod klar, var det barnas tur til å bidra. Vi har hatt mange turer ned til Sauda videregående skole, der monteren vår stod på verkstedet. Barna har hatt ansvaret for å innrede monteren. De har formet fjell ved hjelp av hønsenetting, sagd til reisverk som støtte under fjella, lagt gips på hønsenettingen, laget hus og strømmaster som skulle plasseres i monteren. Til slutt fikk vi hjelp av en far som la et lynt lag med betong oppå gipsen. Neste steg var å male landskapet.

 

Barna deltok også selv i bygging av monteren. Barna deltok også selv i bygging av monteren.

 

Her bygges det landskap. Her bygges det landskap.

 

Veien videre

Nå er monteren ferdig og står i barnehagen og vi har nådd det første delmålet, å bygge en monter som inneholder alt om vannkraft.. Målet med monteren er å gi barna en begynnende forståelse av vannets kretsløp, vannkraft og bærekraftig utvikling. Monteren
skal være en levende modell av lokalsamfunnet vårt. En modell som «lever» sammen med de barna som til enhver tid er i Brakamoen Barnehage SA. Landskapet planlegges å følge årstiden, og stjernehimmelen skal kunne skiftes ut. Barna våre og fremtidige barnehagebarn vil få førstehåndserfaring med blant annet vannkraft. I hverdagen ser vi at de eldste barna veileder de som er yngre, i hvordan man for eksempel lager demninger, leder vann og lager «fossefall» til turbinhjula. Å få muligheten til å forske og undre seg opplever vi gir barna motivasjon og engasjement som kanskje kan være med på å gi framtidig entreprenørskap? Barnas nysgjerrighet og engasjement ser vi som en bekreftelse på at vi er på rett vei.

 

Monteren er ferdig og står i barnehagen. Her kan barna selv studere modellen av lokalsamfunnet og lære hverandre. Monteren er ferdig og står i barnehagen. Her kan barna selv studere modellen av lokalsamfunnet og lære hverandre.  

 

Er bakgrunnsstoff for