forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
Lag seljefløyte
Når sevja stiger og løvet spretter i mai og juni, er det perfekt for å lage seljefløyte.
I mai/juni går sevja i selje, det vil si at vann med næringsstoffer flommer i rikelige mengder i treet. Akkurat på denne tida er barken lett å skille fra veden. Når det begynner å bli for sent for seljefløyter, fordi det begynner å bli lite sevje, kan dere prøve rogn. Den er som regel litt senere ute.
Det trengs et emne uten kvist i det området der barken skal løsnes fra treet. Det er vanskeligere å finne et godt emne enn å lage selve fløyta. Fjorårsskudd er et godt tips. Finn et fingertykt emne, 7–11 cm langt, uten kvist eller knopper.
Seljefløyte kan lages både av selje, rogn og pil.
- Skjær gjennom barken
 - Lag et hakk i emnet
 - Slå løs barken og ta den av
 - Skjær ut et stykke av veden
 - Skjær bort en bit langs munnstykket
 - Spytt på veden og skyv barkhylsa på plass igjen
 - Legg munnstykket inn i barkhylsa
 
Se Asbjørn fra Naturfagsenteret lage en liten seljefløyte.
Noen ganger kan det være lettere å lage små seljefløyter. Du kan bruke både selje og rogn. Små ferske kvister med litt avstand mellom knoppene er fine å bruke. Bare se her.
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Generelt:
- Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring.
 
Barnehagen skal bidra til at barna:
- får gode opplevelser med friluftsliv året rundt
 - opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
 - lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi
 
Personalet skal:
- legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
 - gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
 
Materialer og utstyr
- Kniv
 - Emne av selje, rogn eller pil