Forsøk og praktisk arbeid

Lag store såpebobler

Såpebobler er spennende å leke med. Med riktig utstyr kan dere få boblene til å bli ganske store. Barna kan selv øve seg på å blåse opp bobler og se på hvordan de alltid danner en kulerund form.

Såpebobler2 vann

 

Såpebobler er alltid spennende. Her har vi en oppskrift på store såpebobler. Når dere lager boblene kan dere prøve å se etter alle fargene som oppstår i boblene. Fargene kommer fra sollyset. Her er oppskriften på en god såpebobleblanding:

Oppskrift

  • 3 liter vann
  • 2 desiliter Zalo
  • ½ desiliter glyserol

(Forholdet: 6:4:1 gir en god blanding)

 

Forholdet 6:4:1 (Vann:Zalo:Glyserol) er i utgangspunktet en god blanding, men for å få til den rette blandingen må du kanskje prøve deg litt frem med glyserolen.

 

Såpebobler vann

 

 

 

 

 

 

Du kan bruke en gammel stål-kleshenger eller lignende for å lage store ringer. Husk å lage et lite håndtak i enden. For at såpevannet skal feste seg godt kan det være lurt å tvinne hyssing rundt hele ringen. Med en slik ring kan du lage kjempestore bobler!

 

 

  Ståltråd fra kleshenger med hyssing tvinnet rundt. Ståltråd fra kleshenger med hyssing tvinnet rundt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Faglig forklaring

Alle såpebobler får en rund form fordi det er den formen som krever minst energi. Såpeboblene sprekker når du tar borti dem med tørre hender. Dersom du har såpevann på hendene kan du ta på en såpeboble uten å sprekke den. Dette er fordi molekylene på hendene dine er de samme som på såpeboblen

Tips

Det kan være lurt å lage ferdig blandingen dagen før dere skal gjøre eksperimentet, men husk å sette på lokk på blandingen

Rammeplanen

 

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover

Personalet skal: 

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen

 

 

 

Materialer og utstyr

  • Såpebobleblanding (se oppskrift)
  • Bøtter eller baljer
  • Kleshenger av stål eller lignende
  • Hyssing