Forsøk og praktisk arbeid

Lysende såpebobler

Det er mange måter å leke med såpebobler. Hva med å bruke lys og se alle de fine fargene. I Lørensvingen barnehage har de gjort dette.

lys8_640-640x320

Overheadprojektorer er ikke mye i bruk i skolen lenger, men barnehagen kan ha mye moro med disse. Lek med lys, skygger og såpebobler er bare noe av de vi kan gjøre. 

I Lørensvingen barnehage lekte de med overhead. Pedagogisk leder, Ida, hadde med seg to gutter, begge på 2 år og 10 måneder. Hun satte overheaden på bordet, skrudde av lyset så det ble helt mørkt, og slo så på overheaden. Den lyste på den hvite veggen. Det var spennende å legge hendene oppå overheaden.

Ida satte en glassbolle med vann på overheaden. Deretter helte hun oppi grønn og rød konditorfarge. Gutt 1 kikket ned i bollen og sa «oj!». Gutt 2 sa «grønn og syltetøy».

Ida helte zalo oppi. Guttene fikk et sugerør hver og blåste ned i vannet. Gutt 2 tok en blåsepause og utbrøt: «mye bobler». De fortsatte å blåse så det ble et stort fjell med bobler. Barnas tidligere erfaring med sugerør var å suge. Ida måtte demonstrere hvordan de skulle blåse i stedet.

Gutt 1 kikket på boblene og sa «spindelvev». Ida: – Ja, det ser ut som spindelvev. Gutt 1 strakte hånden sin mot bollen og kjente på boblene mens han sa «kjenne på». Gutt 2 så opp og sa «lage mere». De blåste litt til før gutt 1 igjen stoppet og sa «edderkoppen min». Begge guttene stoppet litt opp og så på mens Ida blåste en stor boble. Gutt 1 sa: – Det ble en stor boble. I såpeboblene kunne de se alle fargene. 

 

Barns kommentarer og spørsmål

I barnehagen har denne aktiviteten engasjert veldig. De største barna har mest å spørre om rundt det de opplever og ser. Eksempler er: Hvorfor danser fargene på veggen? Hvorfor er det regnbue i taket? For de minste er kanskje opplevelsen av boblene det viktigste (og opplevelsen av såpesmak hvis de suger inn i stedet for å blåse ut). De eldre barna har ofte hatt mer fokus på det som skjer på veggen.

 

Rammeplanen

 

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover 

Personalet skal:

  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
  • utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna

 

 

Materialer og utstyr

  • Overheadprojektor
  • Glassbolle
  • Vann
  • Hvit vegg
  • Sugerør
  • Zalo
  • Konditorfarge