Forsøk og praktisk arbeid

Hvorfor har vi bein i kroppen?

Hva er funksjonen til skjelettet? I denne aktiviteten skal dere se på noen av funksjonene til skjelettet.

Plastelina bein i kropp

Hva skjer om vi tar bort skjelettet fra kroppen?

Under finner dere en grubletegning. Bruk denne og diskuter hvem som har rett svar. Spør barna hvordan vi kan finne ut hvem som har rett? Kanskje vil noen av barna ha et godt forslag.

Bein-i-kroppen

Når dere har diskutert dere frem til et forslag, kan dere teste dette med en liten aktivitet.

  1. Lag et enkelt skjelett til et firbeint dyr eller et menneske ved hjelp av sugerør eller pinner. Bruk teip og hyssing til å feste «skjelettdelene» sammen.
  2. Form kroppen ved å klemme leire rundt skjelettet.
  3. Forsøk deretter å lage en tilsvarende kropp uten skjelett.
  4. Hvilken kropp er mest solid?

Dere vil etter hvert se at kroppen blir holdt oppe av skjelettet. Diskuter andre grunner til at vi har skjelett.

 

Oppskrift på playdodeig

Denne oppskriften er til ca 10 barn.

  • 5 dl hvetemel
  • 2 dl salt 
  • 2 ss sitronsyre
  • 1,5–2 ss matolje
  • 5dl varmt vann
  • 1/2–1 flaske konditorfarge

Kok opp vann. Bland i konditorfarge og olje. Bland sitronsyra i melet. Hell det varme vannet med farge og olje oppi. Elt det hele godt sammen til en deig. Deigen holder seg godt i plast.

 

Faglig forklaring

I tillegg til å holde oss oppreist, beskytter skjelettet mange av organene i kroppen. Hodeskallen beskytter hjernen, og ribbeina beskytter hjerte og lunger. Musklene er festet med sener til skjelettet, noe som gjør at vi kan bevege oss. Rød beinmarg finnes inne i knoklene. Her dannes røde blodceller, blodplater, og hvite blodceller

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • får kunnskap om dyr og dyreliv
  • lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi
  • får kjennskap til menneskets livssyklus

Personalet skal:

  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen

 

Materialer og utstyr

  • Sugerør eller pinner
  • Saks
  • Tape/hyssing
  • Plastelina, leire eller Playdodeig