Forsøk og praktisk arbeid

Kvitre! +

Å bruke en app for å lære om fugler og fuglesang kan være nyttig sammen med barna. Her er et eksempel på en fin fugleapp.

Kvitre+

Kvitre! +

Appen har 201 forskjellige sanger og toner. Tapp på fuglebildet for å flippe det over og avslør hjelpsomme tips pluss en kort beskrivelse av sangen. Etter at dere har hørt på et utvalg kan dere prøve quizen.

Kvitre! inkluderer funksjoner for både nybegynnere og erfarne fuglekjennere. Fugler kan sorteres etter vanlighetsgrad, slik at du kan høre på de vanligste først, og deretter gå videre til de mer sjeldne fuglene. Den kan også hjelpe deg med å identifisere skjeldne fugler ettersom du vil se de vanligste fuglene først.

Lag en liste over de fuglene dere observerer i barnehagen slik at dere kan finne dem raskt neste gang (tapp + ikonet over bildet for å legge fuglene til din favorittliste).

NB: Noen spiller av lyder for å lokke til seg fugler. Fuglesang er et kraftig virkemiddel mellom fugler av samme art. Å spille av fuglelyder for lenge, kan stresse og eventuelt jage vekk fugler fra reviret sitt. 

  • Spill aldri lydene for å tiltrekke fugler når det er paringstid på våren
  • Spill aldri lydene for å tiltrekke sjeldne fugler
  • Ikke spill lydene i et naturvernområde

Utvikler: Hilary Wilson ©iSpiny
Pris: 44,-

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. 

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever og utforsker naturen og naturens mangfold
  • får kunnskap om dyr og dyreliv 

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd