Forsøk og praktisk arbeid

Kan du smake når nesen er tett?

Du har sikkert opplevd at maten smaker litt mindre når du er forkjølet og tett i nesen. Men hvor mye har nesa å si for smak egentlig? Her er en morsom aktivitet om dette.

Eple og løk

Kan dere smake når nesen er tett? Bruk grubletegningen sammen med barna og snakk med barna om de ulike løsningene. Hva mener barna er rett svar? 

Spørsmålet kan testes på følgende måte:

  1. Alle må vaske hendene før dere begynnner.
  2. Ta på bind for øynene, klyp igjen nesen med fingrene og stikk tungen ut. Pust gjennom munnen.
  3. Plasserer en bit løk, gulrot eller eple på tungen uten at du vet hva det er. Ta tungen inn i munnen og tygg. Hold fortsatt for nesen. Kan du gjenkjenne biten? 
  4. Ta hånda bort fra nesa, mens du tygger og pust dypt. Klarer du nå å kjenne hva det er? Er det noen forskjell?
  5. Test på samme måte de andre bitene.

NB: Rå løk kan for noen barn være litt for mye smak. Bruk matvarer med sterk smak, men som barna liker.

Test smakssansen

 

Faglig forklaring

Vi trenger både smakssansen og luktesansen når vi skal skille mellom ulike smaker. På tunga finner vi smaksceller, de er ordnet i grupper som kalles smaksløker. Smaksløkene kan gjenkjenne fem forskjellige smakskvaliteter: salt, søtt, surt og bittert, samt umami. Mennesker har omtrent 10 000 smaksløker. Barn har flere smaksløker enn voksne og eldre har bare 1/3 av antallet smaksløker vi er født med.

Lukt er av stor betydning for det vi opplever som smak. Når maten tygges, blir det frigitt aromastoffer som kommer opp i nesehulen fra svelget og påvirker luktecellene. Vi har et luktorgan som inneholder 1000 forskjellige typer luktmottakere eller reseptorer. Akkurat som fra smaksløkene blir det sendt et signal om lukt til hjernen når duftstoffer fester seg til noen av disse reseptorene. En lukt kan bestå av mange forskjellige duftstoffer. Kombinasjonen av signalene fra de ulike luktreseptorene forteller hjernen om det er eple, løk eller en annen lukt vi lukter. Slik kan nesen skille mellom rundt 10 000 ulike dufter selv om den bare har 1000 reseptorer. Derfor forteller luktesansen deg mye mer om hva noe smaker enn smakssansen. Når vi er forkjølet blir smakssansen dårlig. Det kommer av at luktecellene dekkes av unormalt mye slim, slik at luktesansen reduseres. Når vi klyper sammen nesen hindrer vi lukter i å komme opp til luktecellene i nesehulen. Derfor er det vanskelig å smake forskjell på eple, løk og gulrot. Løk og eple har også lik konsistens og er derfor ekstra vanskelig å skille.

Hvis du ikke er overbevist kan du legge en bit sjokolade i fryseren. Når den er kald og stiv, putter du den i munnen. Kjenn forskjellen i smak i det den smelter. Da løsner luktstoffer fra sjokoladen og damper opp i nesa hvor de gir deg den gode smaken av sjokolade.

Signalene fra luktreseptorene overføres til både et følelsessenter i hjerne og til hjernebarken der signalene oversettes og koordineres med andre signaler. Dette er en av grunnene til at lukter kan framkalle minner. Luktesansen viser seg å være viktigere for oss en det vi hittil har trodd.

Kommentarer/praktiske tips

Vær oppmerksom på eventuelle allergier. Avklar dette på forhånd slik at du har alternativer klare. 

Ved å bruke grubletegninga sammen med barna, får de anledning til å tenke igjennom de ulike teoriene og danne seg noen forestillinger selv. 

Forklar barna at det er viktig at de holder nesen tett, slik at resultatene blir ”pålitelige”. Barna bør ikke se hva de skal smake, for da kan de gjette hva det er via følesansen. Ta frem det de skal smake når de har lukket øynene.

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover

Personalet skal:

  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen 

 

Materialer og utstyr

  • biter av løk, eple og gulrot skåret i terninger
  • skjerf for øynene
  • grubletegning