forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Barkfløyte
Når sevja stiger i bjørka, kan vi lett løsne barken og lage oss en liten barkefløyte til 17. mai.
Liten barkfløyte er enklere å lage enn en seljefløyte, men det er en fordel å ha grunnleggende knivkunnskaper (se vedlagte knivregler).
Lag et snitt gjennom barken rundt fløyten ca. 5 cm fra den smaleste enden. Det er denne delen som ikke må inneholde kvister eller kopper. Bank forsiktig med knivskaftet for å få barken til å løsne. Vri barken forsiktig av. Det grønne området må ikke sprekke.
Putt den grønne enden i munnen og fukt den godt mens den forsiktig gjøres flat med tennene.
Barkfløyta er nå klar til bruk. Det er en egen teknikk å få lyd i den. Plasser den grønne delen rett innenfor leppene, klem leppene forsiktig sammen og blås. Ikke gi opp - prøv på ulike måter!
Faglig forklaring
Når vi blåser i fløytene kan vi samtidig undre oss over hva som skaper lyd. Hva er det som settes i vibrasjon denne gangen. Når vi fjernet den brune barken i den ene enden av fløyta, gorde vi dette området mykere og lettet fløytas evne til å begynne å viberere når vi blåser i den. Vibrasjonen får lufta til å bevege seg og lyden når ut.
Rammeplanen
Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi
Generelt:
- Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring.
Barnehagen skal bidra til at barna:
- får gode opplevelser med friluftsliv året rundt
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
- lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi
Personalet skal:
- legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd