Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Lag ditt eget smør

Å lage smør er enkelt og kan involvere alle barna på avdelingen. Hvis dere rister etter tur i 7-10 minutter, har dere smør.

Riste

 

Riste, riste, riste - smør!

I melkeprodukter har vi fett, melkesukker og proteiner, i tillegg til mineraler (som kalsium som er viktig for skjelettet) og vitaminer. Melk er laget for å gi den nyfødte alle næringsstoffer de trenger i den første tiden. 

Har dere pisket krem for lenge noen gang? Da har dere i så fall oppdaget at det blir klumper i kremen. Disse klumpene er smør. Smør er fettet fra melken. Det som blir igjen er en proteinrik kjernemelk. Denne kan også brukes i baking videre når smøret er fjernet.

Det finnes flere måter å gjøre dette på, men her er den aller enkleste som involverer alle barna og voksne på avdelingen. Du kan lage smør på bare fløte, men hvis du har litt rømme i, får den litt syrligere smak.

  1. Hell fløte halvveis opp i et syltetøyglass som er passe stort for barnehender å holde.
  2. Tilsett en teskje eller to med rømme, hvis dere vil ha
  3. La barna riste på glasset etter tur uavbrutt. Du må passe på at glasset hele tiden gis videre til neste barn eller voksen som vil riste. Etter 7-10 minutter vil dere se en gul klump i glasset.
  4. Hell alt sammen i en bolle og la barna studere og smake.
  5. Ta massen ut og klem forsiktig slik at resten av kjernemelken går ut av smøret.
  6. Legg smøret i en bolle og rør inn litt salt hvis dere vil ha det.
  7. Det er nå mykt og kan smøres på skive med en gang. I kjøleskap blir smøret hardt.

 

Smør i risteglass

Smør i bolle

 

Vasking av smøret (valgfritt)

Smøret kan brukes som det er, men hvis dere vil bruker mer tid på å få et renere smør uten rester av kjernemelk, legges klumpen med smør i en bolle med kaldt vann og eltes forsiktig slik at mer kjernemelken klemmes ut av smøret.

 

Smør ferdig

 

 

Rammeplanen

Fra kapittel 9 - Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.

Personalet skal:

  • bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, hygiene, aktivitet og hvile
  • legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna

 

 

 

Materialer og utstyr

  • Syltetøyglass med tett lokk
  • Kremfløte
  • Rømme (kan sløyfes)
  • Salt (kan sløyfes)
  • Bolle
  • Skål