Didaktiske overveielser om lyslek – hverdagssamtaler om lys

Gjennom aktiviteter om lys er samtaler om tema, både mellom barna, men også mellom barn og voksne fremtredende. Hvordan kan dette se ut i barnehagen?

lys1_640-640x320

"Hvis vi skal snakke om lys i barnehagen, kan det være lurt å ha gjenstander som demonstrerer det vi snakker om", sa Ida, pedagogisk leder i Lørensvingen barnehage. "Ha med lommelykt, refleks, vise lysbrytere og gjøre et rom helt lystett".

Gjennom aktivitetene kom det fram samtaler om tema, både mellom barna, men også mellom barn og voksne.

Etter en slik fysikkopplevelse kan det være lurt å være oppmerksom på samtaler og samhandling mellom barna. Snakker de om fenomenene? Har fysikkleken påvirket den frie leken til barna? Personalet i Lørensvingen barnehage opplevde at barna i stor grad ble opptatt av både skygger og de ulike fargene filtrene kunne gi. Prosjektet inviterte også barna til bevegelseslek. Både i forkant og i etterkant av prosjektet har barna vært svært opptatt av lommelykter, og de liker godt å lyse med dem i rom som er helt mørke. Ofte skaper de fangeleker hvor de må prøve ikke å bli lyst på av den som har lommelykta. Dette er leker som er lett å følge og som derfor inviterer mange til å delta.

BARNS MEDVIRKNING

Det var personalet som tok avgjørelsen om at de skulle arbeide med tema lys i barnehagen. Når vi avgjør hva vi skal jobbe med, bygger avgjørelsen på observasjoner av hva barna er opptatt av eller hva personalet tror kan være spennende for barna. Det gjør ikke noe om de voksne synes det er morsomt heller. Aktivitetene må også være lette og gjennomføre og ikke kreve mye utstyr.

Det som gjorde lysprosjektet vellykket var nok at alle barna fikk delta. Når det er lite utstyr og kamp om gjenstandene, ender det ofte med krangling. Fysikklek må ikke allltid være en situasjon hvor vi samtidig skal lære om turtaking. Fysikklek bør dreie seg om barns deltagelse – ikke bare demonstrasjoner.

Lysleken kan repeteres av to årsaker – barna synes den er spennende, og den gir muligheter for læring av både fysikk og språk.