Hopp til hovedinnhold

Mat

TEMA

Mat

Temabilde mat3x1

Mat og måltider gir mange pedagogiske muligheter i barnehagen. Barn kan lære om matens opphav og egenskaper. Barna bør få erfaringer fra dyrking, høsting og produksjon av maten.

Barna skal venne seg til nye smaker og det krever tålmodighet. Det kan være nødvendig med mange eksponeringer for at et barn skal føle seg trygg på ny mat. 

Rammeplanen

Fra kapittel 9 - Kropp, bevegelse, mat og helse 

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.

Personalet skal:

  • bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, hygiene, aktivitet og hvile
  • legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna

 

eple_banan

Eple modnar bananar

Er bananane grøne og ikkje heilt spiseklare? Har du anna frukt og bær heime som gjerne skulle vore litt meir modne? Her er eit lite forsøk som viser korleis du kan modne frukt raskare.

Forsøk og praktisk arbeid
ertipose2

Dyrk erter i vindauget

La barna følge med på spiring og vekst hos erter på ein spennande måte.

Forsøk og praktisk arbeid
Et delt eple

Epler blir brune

Er det bare om høsten eplene blir brune? Hvordan kan vi forhindre at epler som er delt opp blir brune?

Forsøk og praktisk arbeid
Test smakssansen

Kan du smake når nesen er tett?

Du har sikkert opplevd at maten smaker litt mindre når du er forkjølet og tett i nesen. Men hvor mye har nesa å si for smak egentlig? Her er en morsom aktivitet om dette.

Forsøk og praktisk arbeid