Hopp til hovedinnhold

I dette undervisningsopplegget skal elevene utforske nærmiljøet sitt på jakt etter småkryp. Elevene får muligheten til å leke seg ved å tegne småkryp både før og etter observasjon. De sorterer bilder av ulike småkryp, og merker seg ulike detaljer og kjennetegn. Til slutt organiserer de småkrypene etter hvor mange bein de har og identifiserer dem.

Overordnete læringsmål 

Elevene skal kunne

  • sortere småkryp i insekter, edderkoppdyr, småkryp med mange bein og småkryp uten bein
  • presentere resultatene sine fra sorteringa
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 2. trinn
      • undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer (KM679)
      • utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper (KM786)
      • utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre (KM787)
      • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon (KM790)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne lese (GF3)
  • Å kunne regne (GF4)

Tverrfaglige temaer

  • Bærekraftig utvikling (TT3)