Hopp til hovedinnhold
Passer for
  • vg1

Ekspedisjoner

I dette undervisningsopplegget skal elevene blant annet simulere kappløpet mellom Scott og Amundsen til Sydpolen. Elevene skal utvikle kompetanse i å planlegge og gjennomføre korte og lengre turer/ekspedisjoner. De skal vurdere hva slags mat og hvilke mengder av ulike næringsstoffer som er nødvendig å ha med seg på tur. Oppdraget de får er å lage en veiledning til turister som vil gå til Trolltunga. 

Oscar Wisting, Olav Bjaaland, Sverre Hassel og Roald Amundsen på Sydpolen, beskåret

3 Scott vs Amundsen

90–120 minutter

Brosjyre Trolltunga

6 Presentasjon

45–60 minutter

Overordna læringsmål

Elevane skal kunne

  • planlegge og gjennomføre korte og lengre turer
  • vurdere hva slags mat og hvilke mengder av ulike næringsstoffer det er nødvendig å ha med seg på tur
  • navigere etter kart og kompass

 

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Kropp og helse (KE71)

    Kompetansemål

    • Vg1 NA
      • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder (KM684)
      • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv (KM685)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne lese (GF3)
  • Å kunne regne (GF4)

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring (TT1)