Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

2 Simulering av kappløpet

Team Amundsen rute

I simuleringa av kappløpet mellom Scott og Amundsen skal elevene navigere etter kart og kompass for å finne depoter med mat og drikke, og det er om å gjøre å være den første gruppa til å finne «polpunktet». De to teamene får ulik type mat og drikke i depotene, inspirert av matrasjonene til Scott og Amundsen. Dette skal behandles i etterarbeidet og sammenstilles med resultatene av blodsukkermålingene som er gjort før og etter kappløpet. Elevene bruker tilgjengelig informasjon om bekledning og matrasjoner til å diskutere og vurdere utfallet av ekspedisjonen.

Denne delen av undervisningsopplegget er utviklet og gjennomført på Skjetlein videregående skole i et samarbeid mellom naturbruk, naturfag og matematikk. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • finne poster på et kart ved hjelp av kart og kompass
  • måle blodsukker og registrere resultatet
  • observere og registrere egen form før og under aktivitet
  • samarbeide om å navigere og løse andre praktiske oppgaver
  • velge bekledning som passer til aktivitet og forhold

Tidsbruk 

2A. Ekspedisjonsfrokost  30–45 minutter
2B. Kappløp  2–4,5 timer
2C. Etterarbeid  30–45 minutter
TOTALT  3–6 timer