Forsøk og praktisk arbeid

Eplesmaking

Hvordan beskrive den rette eplesmaken? Er eple surt eller søtt? Dette må testes ut!

Epler

Start gjerne med å studere et eple. Ord som gjerne kan brukes i undersøkelsen er: skall, kjernehus, eplekjerne, eplesteiner, eplefrø, fruktkjøtt, blomst, farge, eplebåt, epleslang … Bruk lupe og kniv. La barna tegne/dokumentere det de observerer.

Del eplene opp i båter og legg hver eplesort på samme tallerken. Du må ha nok båter til at alle deltagerne kan få minst en bit av hver eplesort. Hvis de spiser opp eplebåten i første forsøk er det fint om de kan få en til de neste forsøkene.

Undersøk en egenskap av gangen, sammenlign eplesortene og oppsumer i fellesskap. Lag gjerne en felles tabell. Det er ikke sikkert dere blir enige om beskrivelsen av alle egenskapene.

  • Beskriv hva eplebåten smaker: søtt, sur, salt, sterkt, svakt, smiren, bittert osv.
  • Beskriv hva eplet lukter: frukt, blomster, boller, sterkt, sjø, jord, minner meg om..osv
  • Beskriv hvordan det kjennes eller føles (med hendene) å ta på eplet: hardt, mykt, seigt, lett, tungt, sleipt, tørt, ruglete, glatt, hårete, piggete osv
  • Beskriv hvordan eplet føles (inni munnen) å tygge: lett å tygge, hard, sprø, må tygge mye, seigt, saftig, grovt, svampete, trælete, melete, mosete, snerpete osv
  • Beskriv hvordan det høres når du tygger eplet: høy lyd, lav lyd, stille, knasende, sprø, svuppende, glidende, minner meg om…)

Det er lettere å finne ord når du har noe å sammenlikne med. Det er lett å si at et Granny Smith eple er surt når du sammenlikner det med sorten Aroma. Forsøket kan godt være kaotisk første gang og mer systematiske den neste. Forslagene over kan også gjøres i forskjellige økter, men lukt og smak i første økt og lyd og følelser i neste. 

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever og utforsker naturen og naturens mangfold
  • opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
  • får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen

Personalet skal:

  • legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
  • utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna

 

Materialer og utstyr

  • Epler av forskjellige sorter
  • Kniver
  • Luper

Kan utføres i sammenheng med

Bakgrunnsstoff