forskerfrø.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: forskerfro@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Kroppen
TEMA
Kroppen er et helt opplagt tema å ta for seg sammen med barnehagebarn. Ikke minst er det viktig å gi barna et språk, et vokabular, om det som omhandler kroppen. Hvor er brystkassa? Hva er hals og hva er nakke? Hva er hud? Hva er skjelett ? Det er nok å ta av og det kan komme mange spennende samtaler ut av spørsmål rundt kroppen.
Rammeplanen
Fra kapittel 3 - Barnehagens formål og innhold
- være oppmerksomme på barnas interesser og engasjement og legge til rette for læring i ulike situasjoner og aktiviteter
- stimulere barns verbale og non-verbale kommunikasjon og legge til rette for at alle barn involveres i samspill og i samtaler
Fra kapittel 8 - Barnehagens arbeidsmåter
Personalet skal:
- ta utgangspunkt i barnas erfaringer, interesser, synspunkter og initiativ i barnehagens daglige arbeid og ved valg og gjennomføring av temaer og prosjekter
- arbeide tverrfaglig og helhetlig og se de ulike delene i rammeplanen i sammenheng
Fra kapittel 9 - Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna:
- blir kjent med egne behov, får kjennskap til menneskekroppen og utvikler gode vaner for hygiene og et variert kosthold -får kjennskap til menneskets livssyklus Personalet skal
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd.
Dybdesyn
Hvorfor har vi to øyne? Det kan vi illustrere med denne enkle aktiviteten. Det skal vise seg at det blir vanskeligere å bedømme avstand når du lukker et øye!
Skjelettsprellemann
Her er en aktivitet hvor barna kan lage sin egen skjelettsprellemann.
Undersøk skjelettet ditt
I denne aktiviteten skal barna få bruke sine egne erfaringer til å forske på skjelettet sitt.